Laatujärjestelmä – peikosta ratkaisuihin – Koneistus Suomi Oy

3.4.2024

Koneistus Suomi Oy rakensi laatujärjestelmän ja totesi prosessin ennakkoluuloista huolimatta melko simppeliksi hommaksi.

Koneistus Suomi Oy on vuonna 1978 perustettu yritys. Vuosikymmenien vierähtäessä autotallista alkunsa saanut yritys on kasvanut ja kehittynyt nykyaikaiseksi alihankintapalveluita tuottavaksi koneistamoksi. Koneistus Suomen toiminta perustuu kokemukseen, ammattitaitoiseen henkilökuntaan ja laadukkaisiin tuotteisiin, jotka valmistetaan nykyaikaisilla CNC-koneilla. Jatkuvalla toiminnan ja tuotantomenetelmien kehittämisellä yritys pyrkii vastaamaan asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin.

Ensimmäisiä kertoja Koneistus Suomi alkoi pohtia laatujärjestelmän rakentamista jo vuonna 2016. Yritys teetätti diplomityön aiheesta, minkä tuloksena saatiin laatukäsikirja. Aika ei kuitenkaan tuntunut riittävän laatujärjestelmän rakentamiselle, vaan aihe jäi hautumaan taka-alalle vielä muutamaksi vuodeksi.

”Meillä ei ollut aiempaa kokemusta laatujärjestelmistä, emmekä työkiireiltämme ehtineet perehtyä asiaan syvemmin, vaikka tehdystä diplomityöstä olisikin saanut hyvän rungon asiassa etenemiselle”, kertoo Koneistus Suomi Oy:n tuotantoinsinööri Teemu Laitinen.

2020-luvun alkupuolella yrityksen asiakkaat alkoivat kuitenkin vihjailla, että laatujärjestelmä olisi hyvä olla. Joillekin uusille asiakkaille oli ehdoton vaatimus, että laatujärjestelmä saatettaisiin kuntoon. Yritys päätti ryhtyä tuumasta toimeen ja yhteistyö Reseni kanssa starttasi toden teolla.

”Aluksi mietin, onko laatujärjestelmä mörkö vai peikko ja mitä tämä oikein tuo tullessaan. Paljon muuttuivat käsitykseni matkan varrella. Koko prosessi olikin suhteellisen helppo ja nyt voinkin todeta kaiken olleen melko simppeli juttu. Toki tavat ja kulttuuri olivat meillä kunnossa, mikä on auttanut paljon. Ei ole tarvinnut koko yrityskulttuuria lähteä uudelleen rakentamaan”, Laitinen tuumii laatujärjestelmän rakentamisen aloituksesta. Usein laatujärjestelmää rakentaessa huomataankin, että yrityksessä on paljon standardin mukaista toimintaa jo olemassa.

”Työntekijät olivat aluksi hyvin varauksellisia, kun saivat tietää laatujärjestelmästä. Olivat sitä mieltä, että hommat menevät pilkun viilaukseksi ja vaikeutuvat”, Laitinen kertoo. Kun hän myöhemmin – laatujärjestelmän jo ollessa käytössä – oli kysynyt työntekijöiden mielipiteitä, olivat näkemykset muuttuneet aika tavalla: laatujärjestelmä nähtiinkin positiiviseksi tekijäksi, eikä töiden koettu suinkaan vaikeutuneen.

Laitinen kehuu Reseni myynnistä vastaavaa Janne Simolaa hyvästä kommunikaatiosta, sillä hän osasi selittää asiat ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.

”Tykästyimme myös eSalkku-ohjelmistoon, sillä siinä oli paljon arkeamme helpottavia ominaisuuksia”, Laitinen täydentää.